‘Flori pentru Algernon’ de Daniel Keyes

IMG_20160214_163244

Descriere: Flori pentru Algernon este romanul unei ipoteze deopotrivă fantastice şi terifiante: ce-ar fi dacă am avea puterea de a ne spori artificial inteligenţa, dacă într-o bună zi ar fi la îndemâna noastră să corectăm nu doar o imperfecţiune fizică, ci însuşi creierul uman. Supuşi împreună experimentului, şoarecele Algernon şi omul Charlie vor trăi, fiecare în felul său, excepţionalul situaţiei de a vedea lumea printr-un alt coeficient de inteligenţă, suportând consecinţele nebănuite ale noii stări de fapt. O carte provocatoare şi emoţionantă, care pledează pentru supremaţia sufletului în faţa minţii, oricât de remarcabilă ar fi aceasta din urmă. 

Flori pentru Algernon este o carte ce te face curios din primele pagini. Te face să-ţi pui tot felul de întrebări, să vrei mai mult, îţi răscoleşte prin sentimente, te pune în faţa unor alegeri şi, uneori, îţi dă palme. Şi totuşi, Flori pentru Algernon e un must-read.

Ţineam să nu uit de a-i mulţumi lui Dan Pahomi ce mi-a recomandat cartea, aşa că înainte de a începe să-mi întind opiniile aici, îţi spun mersi şi dacă vei mai trece pe aici, poţi să-mi mai laşi nişte sugestii.

Nu m-am gândit prea mult despre ce va fi când am luat-o s-o citesc şi am fost un pic mirată la primele pagini. Sincer vorbind, am răsfoit-o să văd dacă şi în continuare e aşa, pentru că m-a speriat un pic.
Ei bine, cartea ne prezentată ca RAPORTUL DE PROGRES al lui Charlie şi cred că dacă n-ar fi scris din perspectiva sa, şi-ar fi pierdut tot farmecul. Charlie e un personaj încântător şi eu l-am îndrăgit atât înainte de experiment, cât şi după. I-am văzut pe ambii Charlie şi pot să pun că mi-au trezit interesul amândoi. Pe lângă asta, a fost interesant să văd cum sunt interpretate lucrurile din perspectiva lui Charlie deja după experiment. Un alt lucru ce mi-a plăcut a fost relaţia sa cu Alegrnon. Charlie şi şoarecele Algernon au fost supuşi amândoi unui experiment, iar legătura dintre ei s-a creat, inevitabil. Privindu-l la început ca pe adversarul său, Algernon ajunge a fi pentru Charlie singura fiinţă ce-l înţelege, trecând prin aceleaşi efecte ale experimentului.

Dintre personaje, mi-a plăcut Fey şi schimbarea ce a adus-o asupra lui Charlie şi, în general, aspura cărţii. Familia lui Charlie era tipică pentru un astfel de caz. Doar tatăl său îl apăra pe Charlie, în timp e maică-sa, trecuse de la iubire la obsesie şi în final, la o ură şi frică că i-ar putea face vreun rău surorii mai mici, Norma.

Mi-ar fi plăcut să fi fost mai îndetaliată cartea, în special spre sfârşit, dar tot merită s-o citiţi!

P.S. Daniela, daă treci pe aici, îţi recomand cu mare drag cartea. Îţi va plăcea. 😉
P.P.S Ştiu că iar m-am jucat cu design-ul, însă nicidecum nu pot găsi un stil care să-mi placă…

…în vreme ce Norma înflorea în grădina noastră, eu deveneam o buruiană, căreia i se permitea să existe doar acolo unde nu putea fi văzută, prin colţuri şi locuri întunecate.

Aşa cum bănuisem tot timpul, el nu mă părăsise niciodată. Nimic nu dispare cu adevărat din minţile noastre. Operaţia îl acoperise cu o poleială de educaţie şi de cultură, dar emoţional el era acolo – pândind şi aşteptând.

Inteligenţa şi cunoaşterea mă schimbaseră, iar prin asta l-aş fi jignit […], întrucât creşterea mea îl micşora pe el.

3 gânduri despre „‘Flori pentru Algernon’ de Daniel Keyes

  1. Modul în care e scrisă la început este motivul care-ți trezește curiozitatea, altfel nu știu câtă lume ar citi o carte despre un experiment științific. Și așa audiența este mult mai mică decât ar merita cartea.
    Cine știe, poate peste vreo 50 de ani, această carte se va fi dovedit profetică, dacă genetica se dezvoltă în ritmul de acum?..
    Și mie mi-a plăcut relația cu Fey, mai ales în contextul relației sale cu Alice. Modul în care Charly analizează în general relațiile dintre oameni mi s-a părut deopotrivă copilăresc și înțelept 🙂
    PS: îmi place noul design… de fapt poza de fond, nu văd multe schimbări 😛

Vrei să laşi un comentariu?

